
Public speaking can be scary for many. As a graduate student, there is a fair amount of public speaking that must be done whether that is through in-class presentations, conferences or defending one’s dissertation. In fact, communicating effectively is one of the most in-demand skills on the job market, which means no matter which career path we pursue, we will have to present our thoughts in one way or another (GradProSkills, 2015). As with many other valuable skills, Social–Emotional Learning (SEL) is one of the crucial ingredients of a successful presentation.
This involves understanding the relationship with your audience as well as yourself.
One of the SEL competencies includes social-awareness, which includes the ability to take others’ perspective, and another is relationship skills which involves the ability to establish healthy relationships (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). Knowing your audience will help you better engage with them. Ask yourself who is your audience, what is their baseline knowledge of your topic, and why is your audience attending your presentation? Reflecting on those questions will allow you to better understand the perspective of your audience. An impactful opening can help hook your audience right off the bat. There are many ways to hook your audience such as through story-telling, a powerful picture, or a poignant yet credible statistics. Using these strategies can entice their curiosity and build anticipation. Not only is it important to know how to establish an engaging relationship with your audience, but it is also important to value the relationship with yourself. This brings me to my next point…
The relationship with yourself matters! In SEL, self-awareness involves understanding one’s own thoughts and emotions and self-management is the ability to manage these thoughts and emotions (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). Studies show that highly anxious speakers have poorer perceptions of themselves and their presentation skills and have more negative cognitions about their performance than low anxious speakers (Bodie, 2010; Vîslă, 2013). Highly anxious speakers also report enjoying giving their speech less (Bodie, 2010). It is normal to feel anxious and nervous, so do not be hard on yourself. Striving for absolute perfection will only lead to higher levels of anxiety (Watson et al., 2014). Instead, make that anxiety work for you and not against you. For example, through practice, practice, and more practice your anxiety could be reduced (Raja, 2017). Therefore, have a growth mindset and know that, like many other skills, public speaking is a developed skill and can be improved. Responsible decision-making is a last component of SEL that encourages demonstrating curiosity and open-mindedness (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). To connect with the audience on a deeper and more personal level, consider your interests, your expertise, and your passion. Choosing a topic that you truly care about will allow you to exchange this meaningful energy with the audience and create a valuable emotional connection with them.
Being a passionate speaker means believing in the message you are conveying. With this, I welcome you to think about what valuable message do you want to share with your audience?
Parler avec intention: Maîtriser les techniques de l’art oratoire
Parler en public peut être effrayant pour beaucoup. En tant qu’étudiant de cycle supérieur, il faut souvent s’exprimer en public, que ce soit à travers des présentations en classe, des conférences ou la soutenance de sa thèse. En fait, communiquer efficacement est l’une des compétences les plus demandées sur le marché du travail, ce qui signifie que, quel que soit le parcours professionnel que nous poursuivons, nous devrons exprimer nos idées d’une manière ou d’une autre (GradProSkills, 2015). Comme de nombreuses autres compétences utiles, l’apprentissage socio- émotionnel (ASE) est l’un des ingrédients essentiels d’une présentation réussie.
Cela implique de comprendre la relation avec votre public ainsi qu’avec vous-même.
L’une des compétences ASE comprend la sensibilisation sociale, qui inclut la capacité à prendre le point de vue des autres, et une autre est la compétence relationnelle qui implique la capacité à établir des relations saines (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). Connaître votre public vous aidera à mieux vous engager avec lui. Demandez-vous qui est votre public, quelles sont ses connaissances de base sur votre sujet et pourquoi il assiste à votre présentation. En réfléchissant à ces questions, vous pourrez mieux comprendre le point de vue de votre public. Une introduction marquante peut vous aider à captiver votre public dès le début. Il existe de nombreuses façons de captiver votre public, par exemple en racontant une histoire, en montrant une image puissante ou en présentant des statistiques poignantes mais crédibles. L’utilisation de ces stratégies permet d’éveiller la curiosité du public et de susciter l’anticipation. Non seulement il est important de savoir comment établir une relation engageante avec votre public, mais il est également important de valoriser la relation avec vous-même. Ce qui m’amène au point suivant…
La relation avec soi-même est importante! En ASE, la conscience de soi implique la compréhension de ses propres pensées et émotions et la gestion de soi est la capacité à gérer ces pensées et émotions (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). Des études montrent que les locuteurs très anxieux ont une moins bonne perception d’eux-mêmes et de leurs compétences de présentation et ont plus de cognitions négatives sur leur performance que les locuteurs peu anxieux (Bodie, 2010; Vîslă, 2013). Les locuteurs très anxieux indiquent également avoir moins de plaisir à donner leur présentation (Bodie, 2010).
Il est normal de se sentir anxieux et nerveux, alors ne soyez pas trop dur avec vous-même. Vouloir atteindre la perfection absolue ne fera qu’augmenter le niveau d’anxiété (Watson et al., 2014). Au lieu de cela, faites en sorte que cette anxiété travaille pour vous et non contre vous. Par exemple, en pratiquant, pratiquant et encore pratiquant, votre anxiété pourrait être réduite (Raja, 2017). Il faut donc avoir une mentalité de croissance et savoir que, comme beaucoup d’autres compétences, parler en public est une compétence qui se développe et qui peut être améliorée. La prise de décision responsable est une dernière compétence du SEL qui encourage à faire preuve de curiosité et d’ouverture d’esprit (Collaborative for Academic Social Emotional Learning, 2020). Pour établir un lien avec le public à un niveau plus profond et plus personnel, pensez à vos intérêts, à votre expertise et à votre passion. En choisissant un sujet qui vous tient vraiment à cœur, vous pourrez échanger cette énergie avec le public et créer un lien émotionnel précieux avec lui.
Pour être un interlocuteur passionné, il faut croire au message que l’on transmet. Ainsi, je vous invite à réfléchir à quel message précieux vous voulez partager avec votre public?
Bodie, G. D. (2010). A racing heart, rattling knees, and ruminative thoughts: Defining, explaining, and treating public speaking anxiety. Communication Education, 59(1), 70–105. https://doi.org/10.1080/03634520903443849
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. (2020, October 1). CASEL’S SEL FRAMEWORK: What Are the Core Competence Areas and Where Are They Promoted? https://casel.org/casel-sel-framework-11-2020/
GradProSkills (2015). The importance of effective communication for grad students. Concordia University. https://www.concordia.ca/cunews/offices/vprgs/gradproskills/blogs/2015/08/27/the_importance-of-effective-communication-for-grad-students.html
Raja, U. F. (2017). Anxiety level in students of public speaking: causes and remedies. Journal of Education and Educational Development, 4(1), 94–110. https://doi.org/10.22555/joeed.v4i1.1001
Vîslă, A., Cristea, I. A., Szentágotai Tătar, A., & David, D. (2013). Core beliefs, automatic thoughts and response expectancies in predicting public speaking anxiety. Personality and Individual Differences, 55(7), 856–859. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.06.003
Watson (2014). Public speaking and graduate school: How to cope with and master your anxiety. American Psychology Association. https://www.apa.org/science/about/psa/2014/03/speaking