
Social and Emotional Learning (SEL) is a process that supports the development of healthy identities, ability to manage emotions, create meaningful relationships, and care for others (CASEL, 2020). Many of our other blog posts detail the core competencies of SEL, which can be encouraged across different areas of a child’s life. This post will be focusing on supporting these skills in a key environment for children: school!
SEL promotion at school is associated with many positive long-term student outcomes.
SEL promotion at school is associated with many positive, long-term student outcomes including more positive social behaviours, less emotional distress, and improved academic performance (Durlak et al., 2011; Taylor et al., 2017). The good news is that educators believe that SEL skills are critical for students and are willing to promote SEL in their classrooms (Bridgeland et al., 2013; McGraw Hill, 2021). But how can their willingness be put into practice? One way is for schools to use evidence-based SEL programs, like the RULER approach, which is aimed at fostering students’ emotional “literacy” skills (Recognizing, Understanding, Labeling, Expressing, and Regulating emotions; Rivers et al., 2013). RULER uses four core tools: a school charter outlining norms supporting each other’s feelings at school, a mood meter to help develop students’ emotion vocabulary and management strategies, a common process for responding to emotional situations, and a guide for healthy conflict resolution. RULER strategies can be taught to students through program-specific classroom instructions or integration into academic curricula. The strategies can be also taught to families through parent education (e.g., Brackett et al., 2015).
RULER is not the only evidence-based SEL program! School staff can select a program based on their individual school’s needs, student population and target outcomes for improvement. Regardless of these individual differences, effective school-based SEL programs share common core components, including a focus on identifying other’s feelings, one’s own feelings, and behavioural coping skills/relaxation (Lawson et al., 2019).
Given the strong evidence that SEL can improve student outcomes, what can you do to support SEL? Of course, education professionals can work to include SEL practices in their classrooms and schools. A great place to start is the Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning’s (CASEL) website (https://casel.org/), which has extensive resources for educators and policymakers. More importantly, it takes a community and partnerships to support SEL (e.g., Stirling, 2019). Parents, caring adults, and anyone who works with children can incorporate SEL into their interactions with children and can be part of schools’ efforts to integrate SEL principles (Albright & Weissberg, 2009). If we all work together to embody and promote SEL, we can support children’s academic, social, and emotional growth!
Promouvoir l’apprentissage socio-émotionnel (ASE) dans les écoles pour favoriser la réussite des élèves
L’apprentissage social et émotionnel (ASE) est un processus qui soutient le développement d’identités saines, la capacité à gérer les émotions, à créer des relations signifiantes et à prendre soin des autres (CASEL, 2020). Plusieurs de nos autres articles de blog détaillent les compétences de base de l’apprentissage social et émotionnel, qui peuvent être encouragées dans différents domaines de la vie d’un enfant. Cet article se concentre sur le soutien de ces compétences dans un environnement clé pour les enfants: l’école!
La promotion de l’ASE à l’école est associée à de nombreux effets positifs à long terme pour les élèves.
La promotion de l’ASE à l’école est associée à de nombreux effets positifs à long terme pour les élèves, notamment des comportements sociaux plus positifs, moins de détresse émotionnelle et de meilleurs résultats scolaires (Durlak et al., 2011 ; Taylor et al., 2017). La bonne nouvelle, c’est que les éducateurs reconnaissent que les compétences ASE sont essentielles pour les élèves et qu’ils sont prêts à promouvoir l’ASE dans leurs classes (Bridgeland et al., 2013 ; McGraw Hill, 2021). Mais comment leur volonté peut-elle être mise en pratique? L’une des solutions est que les écoles utilisent des programmes SEL fondés sur des données scientifiques, comme l’approche RULER, qui vise à favoriser les compétences émotionnelles des élèves (reconnaître, comprendre, étiqueter, exprimer et réguler les émotions ; Rivers et al., 2013). RULER utilise quatre outils de base : une charte scolaire décrivant les normes de soutien aux sentiments de chacun à l’école, un indicateur d’humeur pour aider à développer le vocabulaire des émotions et les stratégies de gestion de la régulation des élèves, un processus commun pour répondre aux situations émotionnelles et un guide pour une résolution saine des conflits. Les stratégies RULER peuvent être enseignées aux élèves par le biais d’instructions en classe spécifiques au programme ou par l’intégration dans les programmes scolaires. Les stratégies peuvent également être enseignées aux familles à travers l’éducation des parents (par exemple, Brackett et al., 2015).
RULER n’est pas le seul programme ASE fondé sur des données scientifiques ! Les personnels scolaires peuvent choisir un programme en fonction des besoins de leur école, de la population étudiante et des résultats visés pour l’amélioration. Quelles que soient ces différences individuelles, les programmes ASE qui sont efficaces en milieu scolaire ont des éléments en commun, notamment l’accent mis sur l’identification des sentiments des autres, sur ses propres sentiments et sur les compétences d’adaptation comportementale/la relaxation (Lawson et al., 2019).
Étant donné qu’il est prouvé que l’ASE peut améliorer les résultats des élèves, que pouvez-vous faire pour soutenir l’ASE? Bien entendu, les professionnels de l’éducation peuvent inclure les pratiques ASE dans leurs classes et leurs écoles. Le site web du Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) (https://casel.org/), qui propose de nombreuses ressources aux éducateurs et aux décideurs politiques, est un excellent point de départ. Plus important encore, il faut une communauté et des partenariats pour soutenir l’apprentissage social et émotionnel (par exemple, Stirling, 2019). Les parents, les adultes bienveillants et toute personne travaillant avec des enfants peuvent intégrer l’ASE dans leurs interactions avec les enfants et participer aux efforts déployés par les écoles pour intégrer les principes de la SEL (Albright et Weissberg, 2009). Si nous travaillons tous ensemble pour incorporer et promouvoir la SEL, nous pouvons soutenir la réussite scolaire, sociale et émotionnelle des enfants!
Allbright, M. I., & Weissberg, R.P. (2019). School-family partnerships to promote social and emotional learning. In S.L. Christenson & A.L. Reschly (Eds.), Handbook of school-family partnerships. Routledge. https://doi-org.proxy3.library.mcgill.ca/10.4324/9780203876046
Bridgeland, J., Bruce M., & Hariharan, A. (2013). The missing piece: A national teacher survey on how social and emotional learning can empower children and transform schools. https://casel.org/the-missing-piece/
Brackett, M.A., Elbertson, N.A., & Rivers, S.E. (2015). Applying theory to development of approaches to SEL. In J.A. Durlak, C.E. Domitrovich, R.P. Weissberg, & T.P. Gullotta (Eds.), Handbook of social and emotional learning research and practice. Guildford Press
Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL). (2020). CASEL’s SEL Framework: What are the core competence areas and where are they promoted? https://casel.org/casel-sel-framework-11-2020/
Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning (CASEL). (n.d.). Focus area 3: Community partnerships. https://schoolguide.casel.org/focus-area-3/community-partnerships/
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Lawson, G.M., McKenzie, M.E., Becker, K.D., Selby, L., & Hoover, S.A. (2019). The core components of evidence-based social emotional learning programs. Prevention Science, 20, 457–467. https://doi.org/10.1007/s11121-018-0953-y
McGraw Hill. (2021). 2021 social and emotional learning report. https://s3.amazonaws.com/ecommerce-prod.mheducation.com/unitas/school/explore/sel-report-2021.pdf
Rivers, S. E., Brackett, M. A., Reyes, M. R., Elbertson, N. A., & Salovey, P. (2013). Improving the social and emotional climate of classrooms: A clustered randomized controlled trial testing The RULER Approach. Prevention Science, 14(1), 77–87. https://doi.org/10.1007/s11121-012-0305-2
Stirling, S. (2019). Embedding SEL within the curriculum: Partnerships with communities. In E. Frydenberg, J. Deans, R. Liang. (Eds), Promoting well-being in the pre-school years. Routledge.
Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., & Weissberg, R. P. (2017). Promoting positive youth development through school‐based social and emotional learning interventions: A meta‐analysis of follow‐up effects. Child Development, 88(4), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/cdev.12864
Villares, E., Lemberger, M., Brigman, G., & Webb, L. (2011). Student Success Skills: An evidence-based school counseling program grounded in humanistic theory. The Journal of Humanistic Counseling, 50(1), 42–55. https://doi.org/10.1002/j.2161-1939.2011.tb00105.x
Yale University (n.d.). What is RULER? https://www.rulerapproach.org/about/what-is-ruler/