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New Environment, New Friends: How Social and Emotional Learning Can Help

New Environment, New Friends: How Social and Emotional Learning Can Help

Whether you’re starting at a new university or a new job, making friends can be an exciting but daunting task. As nerve wracking as it may be, forming positive relationships with peers is crucial for our well-being. Importantly, research indicates that quality friendships (i.e., reliable, intimate, and/or emotionally secure) are associated with better adjustment to university life (Buote et al., 2007), higher resiliency (Graber et al., 2015), and a higher sense of self-worth (Keefe & Berndt, 1996). It’s clear that significant friendships are an important part of a happy and healthy life, and skills gained from Social and Emotional Learning (SEL) are key in forming meaningful friendships.

Significant friendships are an important part of a happy and healthy life.

One of the first important steps to making friends is knowing what kinds of people you would like to be friends with. The SEL competency of self-awareness (CASEL, 2023) is crucial in this step as it is related to knowing oneself, including knowing your own values and interests which can help you decide who would make great friends for you.

Self-management, another SEL competency, is important in the next step of making friends: putting yourself out there. It consists of important skills to proactively engage and meet new people, including taking initiative, planning, and organizational skills (CASEL, 2023). While making new connections may happen naturally, it is also a good idea to form a plan to create opportunities for yourself to meet like-minded people. Since many friendships are formed based on having things in common (Newcomb, 1956; Nisbett et al., 2005), it may be a good idea to see if there are clubs or groups related to your hobbies at your new environment so you can meet people with similar interests. Many university students report that joining a club has resulted in long-lasting friendships, so if you’re starting at a new school, clubs and teams may be a great place to make friends (Foley et al. 2022).

Once you have met and scoped out potential friends, the task of actually cultivating meaningful relationships lies ahead. The SEL competency of social awareness will be crucial at this step as it includes important skills for forming such relationships, including perspective taking, understanding norms, and demonstrating compassion and empathy (CASEL, 2023). Empathy has been found to be particularly important in both the quality and closeness of friendships (Port et al., 2020). Relationship skills are also important in not only the forming of relationships, but the maintenance of relationships as it includes effective communication, active listening, and constructive conflict resolution (CASEL, 2023). While you are starting conversations with potential friends, these SEL skills will shine through and help you make genuine connections that can potentially blossom into fulfilling friendships!

From meeting new people to forming lasting friendships, SEL will set you on a path to thrive socially wherever you go. Do you already make use of any of these skills to make new friends? Think of the ways SEL could help you create new meaningful relationships, not just in school, but in other areas of your life!

Nouvel environnement, nouveaux amis: Comment l’apprentissage socio-émotionnel peut aider 

Que vous commenciez dans une nouvelle université ou un nouveau travail, se faire des amis peut être une tâche excitante mais intimidante. Quoiqu’il en soit, établir des relations positives avec ses pairs est essentiel pour notre bien-être. Les recherches indiquent que les amitiés de qualité (c’est-à-dire fiables, intimes et/ou émotionnellement sûres) sont associées à une meilleure adaptation à la vie universitaire (Buote et al., 2007), à une plus grande résilience (Graber et al., 2015) et à une plus grande estime de soi (Keefe & Berndt, 1996). Il est clair que les amitiés de qualité sont un élément important d’une vie heureuse et saine, et que les compétences acquises dans le cadre de l’apprentissage socio-émotionnel (ASE) sont essentielles pour former des amitiés de qualité. 

Les amitiés de qualité sont un élément important d’une vie heureuse et saine.

L’une des premières étapes importantes pour se faire des amis est de savoir avec quel type de personnes on aimerait être ami. La compétence ASE de la conscience de soi (CASEL, 2023) est cruciale pour cette étape car elle est liée à la connaissance de soi, y compris la connaissance de ses propres valeurs et intérêts, ce qui peut vous aider à décider qui serait un bon ami pour vous. 

 La gestion de soi, une autre compétence ASE, est importante à l’étape suivante pour se faire des amis : se mettre en avant. Elle comprend des compétences importantes pour s’engager de manière proactive et rencontrer de nouvelles personnes, telles que prendre des initiatives, planifier et organiser (CASEL, 2023). Bien que se faire de nouveaux contacts peut se faire naturellement, c’est aussi une bonne idée d’élaborer un plan pour créer des occasions de rencontrer des personnes partageant vos centres d’intérêt. Comme de nombreuses amitiés se forment en ayant des choses en commun (Newcomb, 1956 ; Nisbett et al., 2005), il pourrait être une bonne idée de voir s’il existe des clubs ou des groupes liés à vos passe-temps dans votre nouvel environnement afin de rencontrer des personnes ayant les mêmes intérêts que vous. De nombreux étudiants universitaires déclarent que se joindre à un club leur a permis de nouer des amitiés durables. Si vous commencez dans une nouvelle école, les clubs et les équipes peuvent donc être un excellent moyen de se faire des amis (Foley et al., 2022). 

 Une fois que vous avez rencontré et repéré des amis potentiels, la tâche de cultiver des relations significatives vous attend. La compétence ASE de la sensibilisation sociale sera cruciale à cette étape car elle comprend des compétences importantes pour former de telles relations, y compris prendre en compte les perspectives, comprendre les normes et faire preuve de compassion et d’empathie (CASEL, 2023). L’empathie s’est avérée particulièrement importante pour la qualité et l’intimité des amitiés (Port et al., 2020). Les compétences relationnelles sont également importantes non seulement pour former des relations, mais aussi pour les entretenir, car elles comprennent la communication efficace, l’écoute active et la résolution constructive des conflits (CASEL, 2023). Lorsque vous entamez des conversations avec des amis potentiels, ces compétences en matière de relations interpersonnelles vous aideront à établir des liens authentiques qui peuvent éventuellement déboucher sur des amitiés épanouissantes!  

Qu’il s’agisse de rencontrer de nouvelles personnes ou de nouer des amitiés durables, l’ASE vous mettra sur la voie de l’épanouissement social, où que vous alliez. Utilisez-vous déjà l’une de ces compétences pour vous faire de nouveaux amis? Pensez à la façon dont l’ASE pourrait vous aider à créer de nouvelles relations importantes, non seulement à l’école, mais aussi dans d’autres domaines de votre vie! 

Buote, V. M., Pancer, S. M., Pratt, M. W., Adams, G., Birnie-Lefcovitch, S., Polivy, J., Wintre, M. G. (2007). The importance of friends: Friendship and adjustment among 1st – year university students. Journal of Adolescent Research, 22(6), 665-689. https://doi.org/10.1177/0743558407306344
Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2023). What is the CASEL framework? https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/
Foley, C., Darcy, S., Hergesell, A., Almond, B., McDonald, M., & Brett, E. (2022). University-based sport and social clubs and their contribution to the development of graduate attributes. Active Learning in Higher Education, 1-18. https://doi.org/10.1177/14697874221127692
Graber, R., Turner, R., & Madill, A. (2016). Best friends and better coping: facilitating psychological resilience through boys’ and girls’ closest friends. British Journal of Psychology, 107, 338-358. https://doi.org/10.1111/bjop.12135
Keefe, K., &Berndt, T. J., (1996). Relations of friendship quality to self-esteem in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 16, 110-129. https://doi.org/10.1177/027243169016001007
Newcomb, T. M. (1956). The prediction of interpersonal attraction. American Psychologist, 11(11), 575-586. https://doi.org/10.1037/h0046141
Nisbett, R. E., Gilovich, T. D., & Keltner, D. (2005). Social psychology. W. W. Norton & Company.
Portt, E., Person, S., Person, B., Rawana, E., & Brownlee, K. (2020). Empathy and positive aspects of adolescent peers’ relationships: A scoping review. Journal of Child and Family Studies, 29, 2416-2433. https://doi.org/10.1007/s10826-020-01753-x

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