
The ongoing waves of social movements accentuate the colourful and textured fabric of society, and in this patchwork, there is one thread in common: the thread of diversity. In its simplest form, diversity encapsulates the range of individual differences–sexual, racial, ethnic, gender, age, religious, (dis)ability, cultural–their acceptance, and their respect (Thompson, 2014). More importantly, diversity has an intricate role in individual and collective outcomes. For instance, exposure to diversity can lead to critical thinking, problem-solving, opportunities for social support, role models and mentors, among many other positive results (Smith & Schonfeld, 2000). Now more than ever, we need to recognize and appreciate diversity.
Now more than ever, we need to recognize and to appreciate diversity.
Furthermore, with the ever-so-diverse upcoming generation, this is a critical time to be studying issues about diversity in schools and implementing diversity-conscious policies and practices. Within schools, diversity can be operationalized as a component of school climate (i.e., an umbrella term for a school’s overall social atmosphere) (Konishi et al., 2021). Research on school climate finds that acceptance of diversity is associated with lower levels of bullying involvement, more active problem-solving and active bystander interventions (e.g., Konishi et al., 2017). Moreover, when it comes to acceptance of diversity in schools, both peers and adults play a significant role in students’ perceived discrimination. That is, both peer and adult acceptance of diversity are associated with fewer experiences of discrimination among students (Erdogan et al., 2021). Additionally, solely the presence of diversity in schools leads to better learning outcomes, social, cognitive, and psychological advantages for students (Siegel-Hawley, 2012).
Diversity is an inherent part of society and schools. The responsibility of creating and sustaining an accepting school environment lies in the hands of students and adults alike. However, there is still a need for every stakeholder to work together on different levels to nurture diversity. Now we have the opportunity to leverage diversity as a tool for community-building in schools as well as in broader society. As research tells us, there are plenty of benefits of diversity and it can allow for the “whole patchwork of society” to be more than the sum of its parts.
La diversité: un fil inhérent au tissu de la société
Les mouvements sociaux en cours accentuent le tissu coloré et texturé de la société, et dans ce mosaïque, il y a un fil commun: le fil de la diversité. Dans sa forme la plus simple, la diversité englobe toutes les différences individuelles – sexuelles, raciales, ethniques, de genre, d’âge, religieuses, de (in)capacités, culturelles – leur acceptation et leur respect (Thompson, 2014). Mais surtout, la diversité joue un rôle complexe dans les résultats individuels et collectifs. Par exemple, l’exposition à la diversité peut conduire à la pensée critique, à la résolution de problèmes, à des opportunités de soutien social, à des modèles de rôle et des mentors, parmi de nombreux autres résultats positifs (Smith & Schonfeld, 2000). Maintenant plus que jamais, nous devons reconnaître et apprécier la diversité.
Maintenant plus que jamais, nous devons reconnaître et apprécier la diversité.
De plus, compte tenu de la diversité de la génération à venir, il s’agit d’un moment crucial pour étudier les questions relatives à la diversité dans les écoles et pour mettre en œuvre des politiques et des pratiques tenant compte de la diversité. Dans les écoles, la diversité peut être considérée comme un élément du climat scolaire (terme générique désignant l’atmosphère sociale générale d’une école) (Konishi et al., 2021). La recherche sur le climat scolaire constate que l’acceptation de la diversité est associée à un niveau plus faible de participation à l’intimidation, à une résolution plus active des problèmes et à des interventions actives des témoins (p. ex. Konishi et al., 2017). De plus, en ce qui concerne l’acceptation de la diversité à l’école, les camarades et les adultes jouent un rôle important dans la discrimination perçue par les élèves. Autrement dit, l’acceptation de la diversité par les camarades et les adultes est associée à moins d’expériences de la discrimination chez les étudiants (Erdogan et al., 2021). Par ailleurs, la simple présence de la diversité dans les écoles entraîne de meilleurs résultats d’apprentissage et des avantages sociaux, cognitifs et psychologiques pour les élèves (Siegel-Hawley, 2012).
La diversité est un aspect inhérent à la société et aux écoles. La responsabilité de créer et de maintenir un environnement scolaire accueillant est entre les mains des élèves et des adultes. Cependant, il est toujours nécessaire que toutes les parties prenantes collaborent à différents niveaux pour favoriser la diversité. Nous avons maintenant l’occasion de valoriser la diversité comme un outil visant à renforcer la communauté dans les écoles et dans la société en général. Comme le montre la recherche, la diversité présente de nombreux avantages et peut permettre à “l’ensemble du mosaïque de la société” d’être plus que la somme de ses parties.
Erdogan, Y., Chowdhury, F., & Konishi, C. (2021, April 22). Are we accepting enough?: Examining the association between homophobia and acceptance of diversity [Conference presentation]. McGill’s 5th annual Human Development conference. Montreal, QC, Canada. https://mcgillhdconference.wixsite.com/hdconference
Gaintza Z., Ozerinjauregi, N., & Aróstegui I. (2018). Educational inclusion of students with rare diseases: Schooling students with spina bifida. British Journal of Learning Disabilities, 46(4), 250–257. https://doi.org/10.1111/bld.12246
Konishi, C., Miyazaki, Y., Hymel, S., & Waterhouse, T. (2017). Investigating associations between school climate and bullying in secondary schools: Multilevel contextual effects modeling. School Psychology International, 38(3), 240–263. https://doi.org/10.1177/0143034316688730
Konishi, C., Hymel, S., Wong, T. K. Y., & Waterhouse, T. (2021). School climate and bystander responses to bullying. Psychology in the Schools, 1-18. https://doi.org/10.1002/pits.22512
Siegel-Hawley, G. (2012). How non-minority students also benefit from racially diverse schools (Research brief no. 8). The National Coalition on School Diversity.
Smith, D. G., & Schonfeld, N. B. (2000). The benefits of diversity: What the research tells us. About Campus, 5(5), 16–23. https://doi.org/10.1177/108648220000500505
Thompson, S. (2014). Encyclopedia of diversity and social justice. Rowman & Littlefield.